Galicia e Castela e León volven estar unidas pola A-6 dous anos e medio despois do colapso do viaduto do Castro cando se estaban efectuando tarefas de recuperación. O ministro de Infraestruturas, Mobilidade e Axenda Urbana, Óscar Puente, acompañado dos presidentes das autonomías de Galicia e Castela e León, Alfonso Rueda e Alfonso Fernández Mañueco, inaugurou o tramo que faltaba do mesmo.
Un nutrido grupo de autoridades reuniuse este luns para inaugurar a posta en servizo da vía na data anunciada polo ministro, que se comprometeu a telo finalizado antes de que acabase o ano. “Coa posta en servizo deste novo viaduto, neste caso en sentido A Coruña, recuperamos unha conexión vital entre Castela e León e Galicia. A circulación no límite provincial León-Lugo volve á plena normalidade”, salientou. O ministro fixo referencia ao “orgullo” que sente ao poder reabrir unha infraestrutura que viu construír hai 25 anos e que cualificou de “unha obra nova e non un remendo”. “É unha estrea e non unha reposición”, aseverou, sobre unha infraestrutura dotada cun investimento que cifrou en 90 millóns de euros.
“Sempre soubemos responder con prontitude ás situacións de emerxencia que atravesamos. Estes viadutos do Castro son a proba de que as abordamos de fronte, abordámolas coa urxencia e coa fortaleza dun Estado que non baixa nunca os brazos ante as dificultades”, subliñou. O novo viaduto, en dirección A Coruña, abre un ano despois do primeiro, que tamén quedou operativo en decembro de 2023. Este primeiro contou na súa rehabilitación con dous novos viadutos, o pequeno de 3 vans e 101 metros de lonxitude e o mediano de 8 vans e 333 metros.
Pola súa banda, a calzada en sentido A Coruña inclúe un novo viaduto que conta con 14 vans e 595 metros de lonxitude. Debido á difícil orografía da zona, marcada por fortes pendentes e vaguadas transversais, as cimentacións foron un reto construtivo, que precisaron de 15 quilómetros de micropilotes de distintos diámetros e case 1,2 quilómetros de pilotes dun metro e medio de diámetro para as cimentacións de estribos e pilas do tres novos viadutos. Para a execución das cimentacións do novo viaduto en sentido A Coruña foi necesario construír grandes muros de dique de ata 20 metros de altura e de bloques de formigón prefabricado provistos dun recheo especialmente alixeirado. Ademais, executouse un quilómetro lineal de taboleiros e ata 428 metros de novas pilas entre o tres viadutos, chegándose a unha altura máxima de pila de 40 metros.
“O deseño estrutural dos novos viadutos correspóndese cunha estrutura de última xeración concibida especialmente para unha autovía de montaña. Os novos viadutos do Castro dispoñen do trazado e sistemas de contención adecuados aos requirimentos do tráfico pesado actual e futuro para o que foron deseñados con 3.000 vehículos pesados diarios e unha alta frecuencia de paso de transportes especiais cara aos portos de Galicia”, explicou o ministro. Coa posta en servizo do viaduto do Castro sentido A Coruña recupérase a sección de autovía completa no seu cinco carrís, tres de subida do porto de Pedrafita e dous de baixada.
VELOCIDADE DA RECONSTRUCIÓN
Na súa intervención, defendeu tamén Óscar Puente a velocidade de traballo na reconstrución, xa que os viadutos en sentido Madrid executáronse en sete meses e este novo sentido A Coruña, de “gran complexidade técnica”, completouse en 11 meses. Para tal fin, contouse cun equipo de 100 traballadores e tres guindastres de ata 200 toneladas que traballaron de forma “coordinada e simultánea”, ademais dunha autocimbra para a execución dos novos taboleiros.
“MELLORAR AS CONEXIÓNS”
Nun ambiente de cordialidade, o presidente da Xunta, Alfonso Rueda, abriu a quenda de intervencións do acto de inauguración celebrando o restablecemento completo do viaduto “para mellorar as conexións de Galicia coa meseta tras máis de tres anos de obras”. Rueda agradeceu que se aceptasen as reclamacións da Xunta para que esta obra se fixese polo procedemento de emerxencia, “tendo en conta que é unha vía de conexión vital para Galicia e que estivo relegada neste tempo ao emprego dun único carril”. Aproveitou tamén o presidente para destacar que en 2025 investirase “unha cifra marca” de 70 millóns de euros para a conservación de estradas” e que se rescataron catro autovías con peaxes en sombra, polo que “a AG-57 e a AG-55 seguirán sendo as máis baratas de España despois dunha subida mínima”. “Todos aprendemos a importancia de construír ben, conservar ben e manter o construído, avanzar nun plan de infraestruturas”, agregou.
MAÑUECO: “INFRAESTRUTURA VITAL”
Pola súa banda, o presidente da Xunta de Castela e León, Alfonso Fernández Mañueco, subliñou que este viaduto é unha infraestrutura “vital” para a “vertebración de España, “especialmente do cuadrante do noroeste”, e subliñou que Castela e León é “capaz de aproveitar as infraestruturas” que se lle “brindan”. “Somos conscientes das dificultades para culminar unha infraestrutura que a todos nos gustase que se terminase antes, pero o que hai que destacar é a importancia de que esta obra se reabre e, por tanto, os usuarios teñen un gran respiro e de forma moi especial os do transporte de mercadorías”, apostilou. Para Mañueco, esta inauguración “fai ver” a “importancia” de contar coas “infraestruturas de transporte adecuadas”, polo que pediu a Puente que se impulsen as infraestruturas na Comunidade. “Contamos en Castela e León con empresas, con traballadores, con produtos de moitísima calidade e temos capacidade tamén para competir con calquera. É necesario que os nosos produtos poidan entrar ben nos mercados para xerar emprego e riqueza, e para iso é necesario que se culminen as infraestruturas que están pendentes”, incidiu.
BESTEIRO: “O GOBERNO CUMPRE”
Pola súa banda, o secretario xeral do PSdeG, José Ramón Gómez Besteiro, defendeu, mediante un comunicado, que “o Goberno cumpre con Galicia e faino con rigor”, en referencia a esta inauguración, destacando que “mentres o PP tentaba xerar incerteza e politizar o asunto, o Goberno traballou con dilixencia para que a infraestrutura estivese operativa”. O líder socialista subliñou que “as grandes infraestruturas da provincia e de Galicia levaron sempre a firma de gobernos socialistas”. Neste sentido, mencionou cuestións como a chegada do AVE a Galicia, as bonificacións na AP-9, a reactivación da A-54 entre Lugo e Santiago, ou a modernización do tren entre Lugo e Ourense, con investimentos superiores aos 500 millóns de euros. Tamén puxo en valor a construción da estación intermodal de Lugo.
O presidente da Deputación de Lugo, José Tomé Roca, participou tamén na inauguración e puxo en valor que o Goberno central cumpriu cos prazos, acometendo unha actuación “complexa” nun “tempo marca”, e tendo operativos todos os tramos a finais de ano. “O traballo do Goberno do Estado é un exemplo de como abordar con seriedade e eficacia as necesidades que se presentan”, valorou Tomé, para concluír que “a reapertura do viaduto do Castro evidencia que o Goberno cumpre coa provincia de Lugo e con Galicia”. Permitirá, resolveu, recuperar “a normalidade” na conexión de Galicia e Castela e León.
FINALIZACIÓN DA AUTOVÍA LUGO-SANTIAGO A FINAIS DE 2025
O ministro de Transportes e Mobilidade, Óscar Puente, ratificou este luns a previsión de que a autovía entre Lugo e Santiago estea finalizada no ano 2025. Así o asegurou durante a inauguración do viaduto do Castro, acto no que estivo acompañado do presidente da Xunta, Alfonso Rueda, que na súa intervención pediu precisamente o fin desta obra. “No caso concreto de Galicia atrévome a dicir que non houbo goberno que poida exhibir unha folla de servizo semellante, predicamos a vertebración e levámola á práctica. Este ano concluirá con máis tramos de autovía en servizo, con máis humanizacións viarias, con máis servizos ferroviarios e con evidentes melloras na conservación de toda a rede galega”, manifestou o ministro.
Puente reafirmouse en que no mes de xaneiro abriranse os 12 quilómetros entre as localidades de Palas de Rei e Melide, tal e como se anunciou, e que antes de final do mesmo ano inauguraranse os outros 16 que quedan, entre Melide e Arzúa, para completar unha infraestrutura viaria que estaba previsto hai 20 anos que se terminará en 2010. A primeiro conta cun orzamento de 84 millóns de euros e o último, de 105 millóns. Tal e como recalcou Rueda, “en 2025 non será necesario escribir ningunha carta aos Reis Meigos, Galicia vai gozar pronto de máis tramos de estrada”. Así, asegurou que o próximo ano abriranse máis de 50 quilómetros de estrada nova, o que supón un investimento estatal de 387 millóns de euros, entre os que se inclúen o tramo de 7,7 quilómetros inaugurado recentemente entre Vilaboa e Ermida, na A-57. Explicou, por tanto, que se dedicarán á conservación de vías só para Galicia outros 370 millóns que xa están mobilizados e que servirán por exemplo para rehabilitar o firme desta mesma autovía A-6.
AUTOESTRADAS E CONEXIÓN FERROVIARIA CON PORTUGAL
Tamén fixo referencia ás bonificacións na AP-9. Afirmou que “as galegas e os galegos vanse a beneficiar de máis descontos nas autoestradas estatais, tanto na AP 9 xa aprobados como na AP-53, que van recibir luz verde a principios deste ano”. O ferrocarril tamén ocupa unha parte importante do orzamento previsto para Galicia, que Ponte elevou ata os 483 millóns de euros anuais. A infraestruturas ferroviarias irán destinados 312 millóns, un 30 % máis que en período anterior. Destacou os traballos realizados coa alta velocidade, as novas estacións, a modernización das liñas férreas en Ourense, Vigo, Lugo e na fronteira portuguesa. “Estamos a mellorar o eixo Atlántico e a liña Ferrol-Ribadeo, Estamos a redactar o estudo informativo do saída sur de Vigo ata Porriño e preparamos a licitación do estudo que continuará ata a fronteira tras conseguir que Vigo-Porto estea incluído na rede básica estendida”, explicou Puente. Así mesmo, comprometeuse a que a parte española estará terminada “ao mesmo tempo que a do Goberno portugués, senón antes”.
TRANSPORTISTAS CREN QUE A ESTRADA PRECISA “UN CARRIL MÁIS”
As federacións de transportistas saúdan a reapertura este luns do viaduto da A-6 que colapsou en xuño de 2022, pero consideran que a estrada aínda “necesita” diversas melloras, entre elas “un carril máis”. En declaracións a Europa Press, o presidente da Federación Galega de Transportes de Mercadorías, Ramón Alonso, dá a “benvida” á reapertura desta ponte que conecta Pedrafita do Cebreiro con Veiga de Valcarce (León), aínda que “chega tres anos tarde” (antes do derrube en 2022, xa estaba pechado por obras). “A partir de agora volvemos ao normal, ao que había antes”, sinala o representante do sector en Galicia, tras un tempo no que os traxectos que eran desviados pola nacional acumulaban, como mínimo, 15 minutos de atraso, aínda que en ocasións as demoras alcanzaban “entre 40 e 60 minutos”. Ademais, debido a que este tempo se sumaba aos tacógrafos dos camións, isto podíase traducir en “unha xornada” a maiores de traballo.
En similares termos pronúnciase o presidente da federación en Lugo, José González, quen relata as “penurias” que padeceu estes anos o sector non só lucense, senón tamén da Coruña, por non ter “unha autovía en condicións” para saír cara á meseta. As perdas cífranse “incalculables” porque inclúen o plano económico, pero tamén o humano, xa que o percorrido alternativo viviu numerosos accidentes con vítimas mortais. Así mesmo, o presidente dos transportistas lucenses cre que o viaduto do Castro era “só a punta do iceberg”, porque na entrada de Castela e León “hai outro viaduto das mesmas características” que está a ser vixiado. En xeral, relata González, o estado do firme da A-6 presenta “unha deficiencia notable e palpable”. Neste contexto, o presidente de Fegatramer insiste en que, “máis que dicir que están todos contentos” pola reapertura do viaduto, habería que “pensar en que fai falta un carril máis” e unha rehabilitación da calzada. Isto é así polas constantes “subidas e baixadas” da A-6, ao que se suma que cada vez hai máis camións de 40 toneladas e transportes especiais (por exemplo, aspas de aeroxeradores) que transitan por esta autovía que “xa ten uns anos”.