InicioEconomíaCheché Real: “A Lugo só lle falta unha pista de esquí”

Cheché Real: “A Lugo só lle falta unha pista de esquí”

Entrevista co presidente da Asociación de Hosteleiros de Lugo (APEHL) para facer balance do Arde Lucus e a tendencia do sector turístico na provincia

PUBLICADA O

- Advertisement -

Cheché Real é presidente da Asociación Provincial de Empresarios de Hostelería e Turismo de Lugo, onde leva máis de dúas décadas na directiva. Optimista pero prudente, prefire evitar pronósticos, aínda que ten moi claro cal é a traxectoria da provincia no eido turístico. O Arde Lucus sinalou o comezo da tempada alta.

Cal é o balance que fan do Arde Lucus?

Magnífico. Outro ano máis, magnífico. O Arde Lucus trae unha proxección, ponnos nun espazo turístico importante, e logo economicamente para os establecementos da hostalaría é moi importante. Non o temos cuantificado, porque cada establecemento é un mundo, pero o volume de negocio é importante.

E a tendencia?

A tendencia é a alza. Dende que comezou o Arde Lucus ata hoxe, sempre foi ascendendo, aínda que pode estabilizarse nalgún ano, dependendo do tempo. Non o tempo que fai na propia fin de semana, senón antes, que é importante para que a xente se anime a achegarse. Por outra banda, este ano paréceme que foi un acerto que o Concello diversificara alén do casco histórico, abrir a festa. Por iso visualmente pode dar a impresión de que houbo menos xente, o máis probable é que houbera ou a mesma, ou máis xente. Non quero tirar farois. Repartiuse doutro xeito a afluencia.

A época estival é clave para o sector e xa coñecemos os datos de emprego de xuño. Houbo unha reducción interanual no desemprego na provincia de Lugo do 12,61 por cento. Cal é o impacto no sector hostaleiro?

Cando chegan estas datas, a partir de abril, e comeza a tempada de verán, efectivamente se solicita moita xente para traballar. Isto quere dicir, unha vez máis, que o turismo vai á alza. A presencia de visitantes é cada vez maior, iso é un feito, e necesítase máis persoal nos establecementos, en aloxamento, cafeterías, restaurantes, ocio nocturno… A min alégrame pero non queremos sacar os pés do testo. Sabemos que Lugo, coma Ourense, sae dende moi abaixo. Dende hai sete ou oito anos despegamos pouco a pouco e cada vez de xeito máis importante. Pero non podemos equivocarnos nas previsións.

A oferta de Lugo será abondo nos vindeiros anos?

Si. Sempre se fala de aloxamento e nunca se fala de restaurantes. A oferta de aloxamento está a medrar polos apartamentos turísticos, pero en canto a hoteis, a oferta que temos é a ideal para o turismo que temos, e as tempadas que temos. O sector privado, que se xoga os cartos, perfectamente vai saber cando ten que subir a oferta. As tempadas son de dous, tres meses, pero logo hai nove meses por diante que non son o mesmo ca o verán. É a desestacionalización.

É certo que cada vez máis a provincia de Lugo énchese en datas diferentes ás habituais, que son o verán, as festas de San Froilán e o Arde Lucus, ou a Semana Santa. Hai máis presenza fóra destas datas festivas ao longo da provincia, pero non dá para montar hoteis ou subir o número de camas. Hai que ir paseniño e iso sábeo o sector privado.

Qué tipo de destino é Lugo? Cales son as súas vantaxes?

Lugo é, turisticamente, unha provincia avantaxada. Só lle falta unha pista de esquí, porque ten de todo: turismo cultural, agroturismo, enoturismo, praias marabillosas, montaña, deporte. Ten unha gama variada do que se pode demandar salvo no turismo de inverno. Ten patrimonio cultural e iconas que son Patrimonio da Humanidade: o Camiño, a Muralla de Lugo, a Catedral de Lugo, a Catedral de Mondoñedo.

Ademais deste reclamo turístico, temos diversidade paisaxística e cromática entre norte e sur, a Mariña, a Ribeira Sacra, o Courel, os Ancares e a Terra Chá. Somos unha provincia privilexiada.

Cheché Real, presidente da Asociación Provincial de Empresarios de Hostelería e Turismo de Lugo | Óscar Bernárdez
Cheché Real, presidente da Asociación Provincial de Empresarios de Hostelería e Turismo de Lugo | Óscar Bernárdez

Que falta?

Falta seguir machacando na promoción, facer que todo isto se coñeza. Todo este patrimonio turístico temos que facelo chegar, sobre todo a nivel institucional. Precisamente as administracións están para iso, para facer promoción cos cartos públicos que recadan coas taxas turísticas. Eses impostos teñen que reverter no turismo.

A promoción da Axencia de Turismo da Xunta é interesante, por parte da Deputación tamén, e por parte das empresas privadas coma a nosa –que somos unha asociación sen ánimo de lucro– facemos promoción, nos momentos libres, en conxunto para toda a provincia. E hai moitas máis formiguiñas coma nós que á súa maneira promocionan o que hai. E está dando resultados, nos sete ou oito últimos anos estase vendo un incremento moi, moi importante no turismo na provincia de Lugo.

Somos nós, estamos aquí e temos isto, sempre dentro dunha marca Galicia, que é Santiago de Compostela, recoñecida internacionalmente, e dunha marca España, que turisticamente é moi coñecida. Temos que buscar eses apoios, arrimar e ir remando. Temos que ir coa onda doutros que xa están no panorama turístico con moita máis forza. Pero iso, sabendo que o maior emisor de turismo cara a provincia de Lugo é o Estado español, máis ca o internacional, que está a crecer moito, pero aínda somos de turista nacional.

De cara á internacionalización, pode o Camiño Primitivo enganchar a Lugo con esa marca Galicia?

Temos varios: o do Norte, o Primitivo, o Francés –que xa está consolidado e ateigado de xente–, o da Costa. Todos eles teñen a súa importancia de cara á promoción, pero si é certo que as infraestruturas están no Francés. Agora colle forza o Primitivo, que hai que dotar de infraestruturas, para que non caia. E apoiar tamén ao do Norte, ao de Inverno, e o da Costa tamén. Dende a década dos oitenta, cando se revitalizou o Camiño, está aí o resultado; nel hai un turismo internacional moi relevante.

A provincia ofrece tipos de turismo que están de moda, pero tamén festas singulares. Que é San Froilán para Lugo?

O San Froilán é a única feira de verdade que queda en Galicia. E aínda podería ser máis enxebre. O resto non son feiras, son mercados. De momento, San Froilán é a máis arraigada e significa para o turismo a proxección que xa ten, o pulo de cara ao resto de Galicia e as comunidades limítrofes. Ten un tirón importante de xente de Asturias, Cantabria, Castela.

Son máis días ca o Arde Lucus, practicamente unha semana, e é outro tipo de festa. Se o Arde Lucus é unha festa con xente nova, con treitos de idade ata os 50-60 anos, o San Froilán abrangue unha gama meirande, con xente moi maior e xente que vén cos bebés. Eu coido que hoxe por hoxe aínda o Arde Lucus non superou ao San Froilán. Pode chegar, pero a nivel comunitario segue máis arraigado o San Froilán, que dá proxección e moi boa soa turisticamente. Encaixa na marca Galicia, que non debe esquecer estas festas que nos diferencian doutras formas de ser.

O turista que vén a Lugo é o turista que repite?

Absolutamente. Sae encantado por todo, pola xente, polas instalacións, pola gastronomía e a diversidade. Sempre queda moito por ver nas diferentes zonas da provincia. Temos de norte a sur uns cen quilómetros, é unha provincia grande pero fácil de ver, e a xente queda prendada da súa diversidade.

As conexións quizais son o debe.

Iso podemos extendelo a toda Galicia. As conexións teñen que mellorar moitísimo, pero teñen que facelo constantemente, coa meseta, con outras comunidades. Temos os exemplos da A-6 e a Ponte dos Santos, agora a A-8 que comunica todo o norte dende o País Vasco. É fenomental para nós e para eles. As comunicacións son básicas para que a xente se achegue, importantísimas nun panorama turístico que se precie.

Vén unha boa época para Lugo.

Son anos bos. Aquí non nos afecta tanto o boom do turismo polos problemas no Magreb, Exipto, Turquía… agora cambian as tornas pero a nós non nos afecta en Galicia. Non captamos un turismo internacional coma base do noso sistema, como pasa nas Illas e no Mediterráneo. Hai que levalo e medilo moi ben. As comunicacións son importantes, o turista quere facilidades, pero tamén disfrutar da viaxe se non ten présa, ver lugares e xentes. Sempre que exista unha comunicación rápida, poder escoller.

ÚLTIMAS

Arden varios colectores de madrugada na cidade de Lugo

Varios colectores arderon na madrugada deste mércores na Estrada da Granxa, na cidade de...

Ángel Pérez, novo alcalde de Guntín con 27 anos

O pleno do Concello de Guntín elixiu na tarde deste mércores como o seu...

Amancio Prada volve a Lugo 16 anos depois

Amancio Prada volve a Lugo 16 anos despois do seu último concerto nesta cidade....

Piden a absolución dun mozo de Vilalba acusado de violar á súa ex parella menor de idade

A sección segunda da Audiencia Provincial de Lugo acolleu este martes a celebración do...